Żyjemy w czasie ostrej, bezkompromisowej rywalizacji o klienta. Musimy więc przede wszystkim dać mu odczuć, że nasza marka istnieje. Co więcej: reprezentuje ona sobą profesjonalizm. Będzie to dla niego jednoznaczne z wysoką jakością naszych produktów, czy usług.
Poza tym damy mu pozytywne doświadczenia oraz poczucie bezpieczeństwa podczas kontaktu z nami. Jak więc w prosty sposób podkreślić rzetelność naszej firmy? Przede wszystkim należy ją klientowi pokazać – i to dosłownie. To znaczy: postawić na spójną, dopasowaną do naszej marki, oraz profesjonalnie wyglądającą identyfikację wizualną.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna (ang. visual identity) – jest jednym z najważniejszych narzędzi służących kreowaniu wizerunku naszej marki. Jest to ogół symboli, oznaczeń, identyfikatorów i barw – które to razem wzięte stanowią znak rozpoznawczy naszej marki. To właśnie dzięki nim dajemy znać naszemu klientowi, że dany element naszej firmy – jak na przykład strona internetowa, wizytówka, papier firmowy, produkt, usługa – należy właśnie do nas. Innymi słowy dajemy się mu rozpoznać. A w sposób pozawerbalny – dajemy mu także znać, że nasza marka reprezentuje sobą wysoką wartość. Spójność w dużej mierze przekłada się bowiem w podświadomości klienta właśnie na jakość i ufność w stosunku do naszej firmy. Wyróżniamy się tym samym na rynku w stosunku do naszej konkurencji, a w dalszej perspektywie – walnie zwiększamy nasz współczynnik konwersji.

Co składa się na system identyfikacji wizualnej?
Żeby lepiej poznać temat identyfikacji wizualnej – warto więc zastanowić się z czego faktycznie się on składa. Przede wszystkim jest to więc:
- Logo
- Kolorystyka
- Typografia (krój i wielkość pisma)
- Wygląd produktu i jego opakowania
- Wygląd strony internetowej i mediów społecznościowych
- Dress code pracowników i wystrój biura
Czym cechować się powinno dobre logo?
Identyfikacja wizualna – siłą rzeczy wiąże się więc z logiem, czy logotypem naszej marki. Co jednak zrobić, żeby w jak największym stopniu odzwierciedlało ono ideę naszej marki, a w dalszej perspektywie – wyróżniało nas na rynku i budowało naszą konwersję?
Logo, które spełnia powyższe kryterium jest przede wszystkim
- ORYGINALNE I ZAPAMIĘTYWALNE – to znaczy zaprojektowane od pierwszej kreski indywidualnie pod specyfikę i wymogi naszego biznesu. Powielenia istniejących formuł uznać bowiem należy za niewykorzystanie szansy i wtórność.
- INTRYGUJĄCE, A JEDNOCZEŚNIE PROSTE – nieskomplikowane formy łatwo zapadają bowiem w pamięć naszego potencjalnego odbiorcy. Do konwersji potrzebujemy jeszcze zaintrygowania go, przyciągnięcia. Żeby to osiągnąć logo musi mieć w sobie ukryte informacje na temat naszego biznesu, czy wartości, jakie reprezentujemy. Innymi słowy musi ono w jak największym stopniu nas oddawać, odzwierciedlać, opisywać, czy po prostu odnosić się do nas.
- NOWOCZESNE, A JEDNOCZEŚNIE PONADCZASOWE – to już „wyższa szkoła jazdy” , wymagająca od projektanta – artystycznego zacięcia. Logo nie powinno być dla nas bowiem tylko zwykłym znakiem graficznym. Zamiast tego musi pozostać ono w mniemaniu naszego odbiorcy – szeroko rozumianym symbolem naszej firmy, czy wartości, które wyznajemy. Mało tego: powinno być ono „godłem”, czy „herbem”, który przez lata będzie reprezentował nasz biznes.
- DOPRACOWANE W KAŻDYM DETALU – Najważniejszy symbol naszej marki odzwierciedlać powinien naszą charakterystykę, plany, oraz wysoki poziom profesjonalizmu.
Typografia w identyfikacji wizualnej
Typografia w identyfikacji wizualnej to nic innego jak jeden, konkretny font, którego używać będziemy we wszystkich materiałach należących do naszej firmy. Sprowadzi się ona w dużej mierze do odpowiedniego dobrania jego cech, takich jak wielkość liter, proporcje między nimi i interlinie.
Za pomocą typografii uwydatnić można główną cechę naszej marki jak na przykład tradycję, prestiż, czy nowoczesność. Poza tym służy ona zachowaniu jak największej czytelności w naszych materiałach – o obecnych czasach należy bowiem maksymalnie ułatwić naszemu potencjalnemu klientowi wyszukiwanie przez niego informacji – tak, by pozostał on z nami jak najdłużej.
Kolorystyka w identyfikacji wizualnej
Barwy w marketingu odgrywają wielką rolę. W sposób pozawerbalny i natychmiastowy wywołują bowiem u naszego odbiorcy dane, pożądane przez nas uczucia. Kolorystyka w identyfikacji wizualnej jest więc potężnym narzędziem dzięki któremu oddać możemy nie tylko profesjonalizm naszej firmy, ale i dać odczuć naszemu klientowi energię i radość, a poprzez zbudowanie jego zaufania – zachęcić go w jak największym stopniu do konwersji.
Podsumowanie
Często przedsiębiorca wyobraża sobie, że potrzebować będzie tylko i wyłącznie samego logo i wizytówek. Trzeba jednak wiedzieć, że inwestycja w identyfikację wizualną – z całą pewnością musi się nam zwrócić. Korzystając bowiem z naszej gotowej już księgi identyfikacji wizualnej – która zawierać będzie informacje o logo, kolorystyce, typografii, układzie treści – projektant nie będzie zmuszony wymyślać ich stale na nowo. Tworzenie ich wedle gotowego wzorca nie tylko sprawi, że będzie to znacznie tańsze i krótsze. Co ważniejsze wszelkie komponenty naszej marki będą spójne i wzajemnie się uzupełniające, a co za tym idzie będą sygnałem dla naszych potencjalnych klientów, że jesteśmy profesjonalną firmą, która w pełni warta jest zaufania.