systemy płatności internetowych

Jak bezpiecznie robić internetowe zakupy?

Polacy uwielbiają robić zakupy w internecie. Świadczy o tym m.in. szacunkowa wartość sektora e-commerce w Polsce, która wynosi już ponad 40 mld złotych. Sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu, oferując coraz to inny asortyment oraz usługi. Niestety, szybki rozwój e-commerce może przyciągać różnego rodzaju oszustów i naciągaczy, więc w przypadku niektórych sklepów warto zachować wzmożoną czujność. Jak zatem bezpiecznie kupować w internecie?


Działania prewencyjne plus zdrowy rozsądek

Aby nie stać się ofiarą oszustów internetowych podczas zakupów online, warto kierować się kilkoma prostymi zasadami. Na pewno zminimalizuje to ryzyko oszustwa, jednak to od konsumenta i jego zdrowego rozsądku zależy najwięcej.


Jak można bezpiecznie robić internetowe zakupy?

Przede wszystkim należy odpowiednio zabezpieczyć własny sprzęt elektroniczny, z którego dokonywane są transakcje. Mowa tu o systematycznym aktualizowaniu systemu operacyjnego urządzenia oraz używaniu odpowiedniego antywirusa, firewalla oraz programów typu antyspyware.


Strona fałszywka

Warto również wpisywać adres sklepu internetowego ręcznie, ponieważ klikanie w odnośniki w wynikach wyszukiwania może przekierować nas do witryny stworzonej przez oszustów. Takie platformy bardzo często do złudzenia przypominają oryginalne strony sklepów, przez co bardzo łatwo można paść ofiarą przestępstwa. Tego rodzaju witryny są tworzone najczęściej w celu wyłudzenia naszych danych osobowych.

Jak można bezpiecznie robić internetowe zakupy? Odpowiedzialne sklepy internetowe mają zazwyczaj połączenie szyfrowane, a więc na początku adresu znajduje się odnośnik „https” oraz symbol kłódki w oknie przeglądarki. Należy także sprawdzić, czy ze sprzedającym można się skontaktować w inny sposób, niż tylko poprzez e-mail. W bezpiecznym sklepie online powinny być podane wszelkie dane teleadresowe, w tym m.in. adres korespondencyjny oraz numer telefonu lub kontakt na infolinię.


Nie daj się nabrać!

Ważne! Jeżeli otrzymamy od sprzedającego e-mail z prośbą o ponowne podanie danych osobowych, w żadnym wypadku nie należy tego robić. Można taką informację zweryfikować dzwoniąc do sklepu internetowego i poinformowaniu jego przedstawiciela o tego typu wiadomości. Żaden działający legalnie i zgodnie z prawem sklep nie powinien żądać od konsumenta podawania danych osobowych poprzez wiadomość mailową.

26

No Responses

Write a response