Artykuły i informacje na miarę 21 wieku

Blog

Amortyzatory – jaką pełnią rolę i o czym należy pamiętać?

Szczególnie w polskich realiach układy tłumiące w samochodach osobowych mają ogromne znaczenie dla komfortowego prowadzenia pojazdu, a nawet bezpieczeństwa na drodze. Jednym z elementów, których sprawność jest niezwykle ważna pod tym kątem są amortyzatory. Warto pamiętać, że od nich może zależeć długość drogi hamowania, a nawet przyczepność do jezdni. Wiedza w zakresie elementów zawieszenia jest zatem przydatna nie tylko mechanikom, lecz również codziennym użytkownikom samochodów osobowych.

Jaka jest funkcja amortyzatorów?

Wydawać by się mogło, że amortyzatory służą jedynie do tłumienia nierówności na drogach. Prawda jest jednak taka, że ich główną funkcją jest zachowanie przyczepności kół. Zużyty amortyzator sprawia, że tłumienie nierówności nie następuje we właściwy sposób, co powoduje odrywanie się kół od podłoża. Stąd większe ryzyko kolizji na drodze. Ponadto taki stan rzeczy może doprowadzić do zwiększenia ryzyka wpadnięcia w poślizg na mokrej nawierzchni.

Warto również pamiętać, że wyeksploatowane amortyzatory mogą wpływać na pojawianie się błędów w systemach ABS i ESP. Na tej podstawie można wstępnie założyć, że te elementy tłumiące wymagają interwencji mechanika samochodowego.

W jaki sposób działa amortyzator?

W starszych samochodach amortyzatory działały jedynie w jedną stronę. Oznacza to, że tłumiły nierówności wyłącznie przy odciążaniu samochodu, a za niwelowanie dociążeń odpowiadały jedynie wahacze oraz sprężyny. Nowsze pojazdy wyposażone są w amortyzatory dwustronnego działania. Można zatem zauważyć, że zarówno przy odciążaniu i dociążeniu za tłumienie odpowiadają właśnie te elementy. Najbardziej zaawansowane technologiczne amortyzatory pracują w systemie PSD, które wykazują zmienną charakterystyką tłumienia. Uznaje się, że jest to najbardziej komfortowe rozwiązanie pod kątem prowadzenia pojazdu. Występują również amortyzatory opierające swoje działanie na zaawansowanych czujnikach prędkości i amplitudach skoków zawieszeń, elektrozaworach sterujących przepływem cieczy roboczej oraz innych sterownikach mikroprocesorowych.

Jak często należy wymieniać amortyzatory?

W zależności od sposobu użytkowania samochodu przyjmuje się, że amortyzatory należy wymieniać co mniej więcej 50 do 80 tysięcy kilometrów. Znaczenie ma tutaj przede wszystkim charakterystyka nawierzchni, na których wykorzystywany jest pojazd. Nie zalecamy regenerowania amortyzatorów, które w atrakcyjnych cenach można znaleźć na Nowezawieszenie.pl. W sklepie znajduje się oferta wielu renomowanych producentów.