Artykuły i informacje na miarę 21 wieku

Zdrowie

Jakie witaminy dla seniora?

Witaminy dla seniora – jakie wybrać? Wydawać by się mogło, że seniorzy XXI są bardzo aktywni ruchowo. Mimo tego przychodzi taki moment w ich życiu, że organizm wymaga dodatkowego wsparcia w postaci witamin. Jednak warto zastanowić się i przeanalizować kwestie tego jakie witaminy dla seniora będą odpowiednie. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć ten aspekt.

Witaminy dla 60 latków

Niezwykle ważna dla osób w wieku powyżej 60 lat jest dieta bogata w minerały i witaminy. Szczególnie jeśli zależy im na dobrej kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej.
Istotne jest stosowanie witamin A, C oraz D, ale dobrze jest również dbać o podaż magnezu, wapnia, potasu, a także żelaza. Witamina C dla osób w wieku 60 lat odkrywa bardzo ważną rolę, ponieważ ma silne antyoksydacyjne właściwości,ktore powodują opóźnianie procesów starzeniowych poprzez zwalczanie wolnych rodników. Kolejna istotna witamina jest witamina A, która dobrze wpływa na wzrok. Witaminy dla 60 latków to także witamina D, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia oraz wzmacnia kości, a co bardzo ważne zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.

Witaminy dla 70 latków

Witaminy dla seniora w wieku powyżej 70ciu lat powinny być bogate w witaminy B,
A, C, E, K oraz D3. Natomiast związki mineralne jakie powinni stosować seniorzy w tym wieku to napewno selen, luteina, folian, magnez, żelazo, cynk i jod.
Witaminy dla 70 latków mają zregenerować oraz wzmocnić ich organizm. Dobrym rozwiązaniem są preparaty w płynie, szczególnie w momencie jeśli występuje mniejszy apetyt, co jest bardzo częsta sytuacja wśród seniorów w tym wieku. Przyjmowanie przez seniorów witamin ma dodawać energii, redukować zmęczenie, wspomagać sprawność umysłową oraz odporność immunologiczną.

Witaminy dla 80 latków

Witaminy dla 80 latków powinny składać się z witamin A, C, D, E, K oraz witamin z grupy B. Ważna jest również suplementacja związkami mineralnymi, m.in magnezem, jodem, cynkiem, luteiną, folianem, selenem, a także żelazem.

Witamina A
Witaminę A znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, np. Mleko, jajka, zielone warzywa i owoce

Witamina C
Witamina C występuje w owocach, np. kiwi, pomarańcza, gruszka, banan

Witamina D
Bogate źródła witaminy D stanowią, np. ser żółty, makrela, śledź

Witamina E
Witamine E znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego czyli głównie w nasionach i orzechach

Witamina K
Witaminę K również znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego, głównie w warzywach w kolorze zielonym, takich jak roszponka, sałata rzymska, szparagi
Witaminy z grupy B

Witaminę B należy spożywać regularnie, ponieważ organizm ludzki nie potrafi magazynować witaminy B1. Produkty bogate w witaminy z grupy B to np. groch, wątróbka, czy laskowe.

MAGNEZ
Magnez jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśni. Jest to ważny składnik mineralny, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie serca. Produkty żywnościowe, które dostarczą organizmowi magnezu to np. brązowy ryż, orzechy laskowe, jabłka i mleko.

JOD
Jod wspiera funkcjonowanie całego organizmu człowieka zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Odpowiedzialny jest również za prawidłowe funkcjonowanie hormonu tarczycy. Głównym źródłem jodu jest kuchenna sól jodowana, ale również ryby, np. dorsz i mintaj.

CYNK
Cynk odpowiada za stan naszych paznokci, naszej skóry oraz włosów. Zapewnienie odpowiedniej ilości cynku w organizmie zapewni nam sięganie po produkty spożywcze takie jak: pestki dyni, orzechy nerkowca czy olej lniany.

LUTEINA
Luteina odpowiada za odpowiednie funkcjonowanie narządu wzroku. Sięgając po produkty takie jak brukselka, sałata czy jarmuż zadbamy o dostarczanie luteiny do organizmu człowieka.

FOLIAN
Kwas foliowy jest niezbędna witamina do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu ludzkiego. Znajdziemy go w produktach żywnościowych zarówno zwierzęcych jak i roślinnych, np. w wątrobie wołowej oraz owocach cytrusowych.

SELEN
Selen chroni czerwone krwinki, ponieważ zwalcza wolne rodniki z organizmu człowieka, spełnia zatem bardzo ważną, można nawet powiedzieć niezbędna rolę w organizmie.
Źródło selenu w produktach spożywczych znajdziemy w rybach, mięsie oraz jajkach.

ŻELAZO
Żelazo jest cennym składnikiem w ludzkim organizmie. Zwalcza wolne rodniki i odpowiada za prawidłowy wzrost i regenerację tkanek. Pomaga również zmniejszać uczucie zmęczenia. Żelazo możemy dostarczac do organizmu poprzez pokarmy pochodzenia zwierzęcego oraz roślinnego, np. drób i chude mięso czerwone. Rośliny również zawierają żelazo, jednak żelazo w mięsie jest lepiej przyswajalne.

Wszystkie składniki mineralne jak i witaminy dla seniorów można przyjmować oddzielnie. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że częste przełykanie dużych tabletek może być dla starszych osób uciążliwe i męczące. Dobrym rozwiązaniem może okazać się stosowanie suplementów, które zawierają wszystkie witaminy i minerały niezbędne dla osób w podeszłym wieku. Napewno ułatwi to suplementację osób starszych.

Sami seniorzy lub osoby opiekujący się osobami starszymi powinni starać się zdrowo odżywiać, ponieważ sami przyjmowanie witamin i suplementów może nie wystarczyć, aby osoby w podeszłym wieku mogły cieszyć się pełnia sił i witalnością. Dania powinny byc regularne, składające się z 4 do 5 lekkich posiłków i skomponowane w odpowiedni sposób, tak aby dostarczać niezbędnych dla utrzymania zdrowia i sił składników. Należy pamiętać o ograniczeniu spozycia soli czy ostrych potraw, a zwiększeniu ilości płynów, w szczególności wody niegazowanej. Seniorzy zdecydowanie powinni unikać alkoholu i kontrolowac masę swojego ciała,poniewaz nadwaga może zwiększać ryzyko chorób serca czy niektórych nowotworów.

Jeśli opiekujemy się osobom w podeszłym wieku, która jest osobą leżącą warto zastanowić się nad kupnem dla niej odpowiedniego łóżka, dlatego chcemy przedstawić rozwiązanie. Takie łóżka, które dzięki swoim funkcjom ułatwią życie nie tylko seniorowi, ale również osobie zajmującej się nim. Łóżka rehabilitacyjne firmy ELBUR to łóżka elektryczne, które są sprawdzonym rozwiązaniem do stosowania zarówno w placówkach typu dom seniora jak i w warunkach domowych. Łóżka są bardzo eleganckie i świetnie komponują się z każdym otoczeniem, wyposażeniem domu. Łóżka dla seniora posiadają mechanizm, który pozwala na komfortowe i łatwe sterowanie nim za pomocą pilota. System ten pozwala pacjentowi na samodzielne dostosowanie pozycji łóżka do swoich aktualnych potrzeb bez wzywania opiekuna.

Przeczytaj także:
Zdrowie

Jak stosować Nutridrinki?

DomZdrowie

Najlepszy dzbanek z filtrem? Sprawdź rozwiązanie od polskiej marki Dafi!

Zdrowie

Przepisy na świąteczne desery bez pieczenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *