Świece zapłonowe to bardzo ważny element niezbędny do właściwego działania silnika benzynowego każdego samochodu. Muszą być bardzo wytrzymałe, ponieważ są one narażone na bardzo duże przeciążenia podczas pracy. Muszą być odporne na różnice temperatur i gwałtowne zmiany ciśnień w cylindrze, ale też muszą być bardzo dobrze zaizolowane i odporne na wysokie napięcie. Muszą też dobrze oddawać ciepło, aby uniknąć przepalenia.
Okres eksploatacji
Teoretycznie świece zapłonowe są praktycznie bezobsługowe i bardzo wytrzymałe. Dziś szacuje się, że obecnie produkowane świece zapłonowe, powinny wystarczyć nawet na ponad 100 000 kilometrów. Jednak mimo to, dobrze je wymieniać zgodnie z zaleceniami producentów, czyli co około 30 000 kilometrów. Trochę inaczej sprawa wygląda w przypadku świec platynowych czy irydowych i ich wymiana zalecana jest nawet co 120 000 kilometrów. Wpływ na zużycie świec zapłonowych ma przede wszystkim duży przebieg, czyli zużycie silnika, które bardzo przyspiesza proces degradacji świec. W starszych modelach samochodów na świecach zapłonowych dużo szybciej gromadzą się osady, które w szczególności utrudniają przeskok iskry. Stan świec najlepiej sprawdzić za pomocą specjalnych tabel. Dostępne są one praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym.
Jak sprawdzić poziom zabrudzenia świec zapłonowych?
- Należy odłączyć przewód świecy zapłonowej, w kolejnym kroku trzeba oczyścić obszar wokół świecy, zapobiegnie to przedostaniu się zabrudzeń do komory spalania po wyciągnięciu świecy.
- Teraz można wyjąć świecę zapłonową, robi się to za pomocą klucza do świec.
- Dopiero po tym można przystąpić od usuwania zanieczyszczenia ze świecy. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki stalowej oraz środka do czyszczenia świec w sprayu.
Jak czyścić zabrudzone świece zapłonowe?
Jeśli uznamy, że świece zapłonowe wymagają czyszczenia, optymalnie użyć do tego celu, szczotki drucianej lub środka do czyszczenia świec w sprayu. Jeśli zaobserwujemy na nich twarde osady, można spróbować też zeskrobać je mocnym nożem.
Warto zwrócić uwagę, że do czyszczenia świecy zapłonowej nie można NIGDY nawet próbować, używać materiałów ściernych ani tym bardziej maszyny do śrutowania.
Szorując zbyt mocno świece zapłonowe, możemy wręcz uszkodzić ich elektrody. Wtedy osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego i zamiast ją oczyścić, będziemy musieli i tak kupić nową świecę. Szorowane o drapanie czymkolwiek po elektrodach świecy może być niebezpieczne i spowodować uszkodzenie porcelitowych izolatorów. Warto więc rozważyć, czy decydujemy się próbować oczyścić świece samemu czy lepiej od razu kupić nowe.
Ogólnie polecam zakupić porządne świece, to wtedy nie ma problemu z odkręcaniem, czyszczeniem itp. Sam używam z Brisk A line i jestem zadowolony. I taki plus że są dostępne w łatwy sposób np na Expert Auto, Auto Partner
czyszczenie to jedno, ale ja polecam regularnie wymieniać, to jest serio ważne. no i moim zdaniem bardzo dobre są te z Brisk Premium EVO – mają silne iskry i da się odczuć wyraźny wzrost mocy silnika, na prawde mega!
też polecam te z Brisk, bo serio są bardzo trwałe, no i co najważniejsze mają dobrą iskre. Uzywam tych z serii Silver i ogólnie polecam,