Przedsiębiorcy wiedzą jak ważny podczas pracy jest czas, dlatego za wszelką cenę chcą uniknąć niepotrzebnych przestojów czy zbyt wolnych rozwiązań technologicznych. Właśnie dlatego w wielu branżach wykorzystuje się przenośniki taśmowe. Takie rozwiązania budowane są w oparciu o krążniki do przenośników taśmowych.
Jak zbudowany jest przenośnik taśmowy?
Podstawową funkcjonalnością przenośnika taśmowego jest przenoszenie ładunku na dalekie odległości w jak najkrótszym czasie przy wykorzystaniu:
- Stacji napędowej – dającej napęd przekładni do transportu,
- Zwrotnica przenośnikowa – dzięki której możemy obrać kierunek transportu,
- Krążniki – wyróżniamy tutaj krążki nośne – mające za zadanie podtrzymanie i transport pasa taśmowego, krążki pasa dolnego które odpowiadają za transport pasa taśmowego w dolnej części przenośnika oraz krążki prowadzące których głównym zadaniem jest utrzymywanie pasa transmisyjnego w odpowiedniej pozycji.
- Pasa przenośnikowego – element na którym przenoszony jest ładunek,
- Naprężnika – odpowiadającego za odpowiedni naciąg elementów transmisyjnych.
- Stacja nadawcza – w której rozpoczyna się transport ładunku.
Krążniki do przenośników taśmowych – na co zwrócić uwagę?
Krążniki do przenośników taśmowych wykorzystuje się między innymi w ciężkim przemyśle takim jak górnictwo, kamieniołomy, żwirownie ale również w przemyśle spożywczym między innymi w piekarniach. W zależności od specyfiki działania stosowane są krążniki:
- Gładkie,
- Tarczowe,
- Pierścieniowe,
- Odciskowe
Warunki pracy krążników wymuszają zastosowanie najwyższej jakości materiałów – gwarantujących bezproblemową pracę w najbardziej nieprzyjaznych warunkach. Między innymi dlatego wykorzystuje się najwyższej klasy łożyska ze szczelnymi pokrywami uniemożliwiającymi przedostanie pyłu, lub cieczy wewnątrz i wypłukiwanie smarowania. Odpowiednio grubej blachy zdolnej do przenoszenia ciężkich ładunków oraz mocowań które zapewnią bezproblemowy serwis urządzenia. Staranność podczas wykonywania krążników do przenośników taśmowych ograniczy przestoje spowodowane awariami i zmaksymalizuje możliwości przerobowe dzięki minimalizacji zużycia elementów oraz płynności działania, zwłaszcza w trudnych warunkach pracy krążników do przenośników taśmowych.