Artykuły i informacje na miarę 21 wieku

Blog

Ochrona, informacja, reklama, czyli najważniejsze funkcje odzieży gastronomicznej

Odzież gastronomiczna należy do kategorii odzieży roboczej i jako taka musi spełniać pewne podstawowe, przypisane jej funkcje. Odzież gastronomiczna chroni noszących ją pracowników przed uszkodzeniami oraz zabrudzeniami, informuje otoczenie o ich przynależności do konkretnej branży, a także – co równie ważne – pełni funkcję wizerunkową i reklamową.

Szeroko pojęta ochrona pracownika

Podstawową funkcją każdej odzieży roboczej jest ochrona. Ponieważ zaś odzież gastronomiczna również zalicza się do tej kategorii, musi spełniać głównie ten właśnie warunek. Odzież gastronomiczna chroni noszących ją pracowników przede wszystkim przed plamami i zabrudzeniami, do powstania których może dojść podczas wykonywania obowiązków. Zakładana na odzież prywatną, chroni ją przed wpływem substancji, które czasem naprawdę trudno usunąć w procesie prania, nawet jeśli pranie to odbywa się w wyspecjalizowanej pralni z użyciem odpowiednich środków czyszczących. Odzież gastronomiczna damska i męska chroni więc przed tłuszczem (często rozgrzanym), ostrymi przyprawami, czerwonym winem czy sokami owocowymi. Co bardzo ważne, odzież gastronomiczna chroni również przed zapachem typowym dla miejsc, w których przygotowuje się mniej lub bardziej wymyślne potrawy. Ponieważ zastępuje odzież prywatną, którą pracownicy winni zostawiać w specjalnie do tego przeznaczonych szafkach, pozwala uniknąć sytuacji, w której ta właśnie prywatna odzież nasiąka całą feerią nie zawsze przyjemnych zapachów.

Odzież gastronomiczna

Odzież gastronomiczna

Nie wolno jednak zapominać, że praca w gastronomi niesie ze sobą poważniejsze zagrożenia, niż tylko plamy i niemiły zapach. W miejscu, gdzie mamy do czynienia z wysoką temperaturą, otwartym ogniem i ostrymi przedmiotami, odzież gastronomiczna damska i męska chronią przed uszkodzeniami ciała oraz (w pewnym stopniu) przed poparzeniami.

Informacja, wizerunek i reklama

Odzież gastronomiczna pozwala w bardzo łatwy sposób zidentyfikować noszącą ją osobę jako pracownika branży, a nawet określić, jaką funkcję sprawuje. Dzieje się tak dzięki charakterystyce poszczególnych elementów odzieży gastronomicznej, takich jak kucharskie czepki i fartuchy oraz kelnerskie zapaski.

Odzież gastronomiczna potrafi również wpłynąć na wizerunek firmy, może także spełniać zadania czysto reklamowe. Pracownik noszący na sobie odzież roboczą wysokiej jakości, schludną i stylową stanowi najlepszą wizytówkę swojego pracodawcy. Jeśli do tego dodamy odpowiednie oznaczenia, hasła czy logo przedsiębiorstwa (np. restauracji) możemy mieć zapewniony również wspaniały efekt reklamowy.